EUROSTOLIITTTO ON TÄTÄ PÄIVÄÄ !

Miten kahdella direktiivillä voikin olla niin samanhenkinen sisältö! Ne ovat:

”Euroopan unionin ja Pohjois-Atlantin Liiton välinen sopimus tietoturvallisuudesta
(22003A0327(O1) )

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi Euroopan yhteisön paikkatietoinfra- struktuurin (lyhennettynä INSPIRE) perustamisesta ( 2007/2/EY, annettu 14 päivänä maaliskuuta 2007).

Koko tekstit löytyvät kotisivultani. Jaa että europarlamentti jotain oikein päättää? Tai Suomen eduskunta? JA MITÄ NÄILLÄ TIEDOILLA SITTEN TEHDÄÄN JA KUKA TEKEE?

I Ensin mainitussa sanotaan muun muassa että :

Nato ja EU ovat yhtä mieltä siltä, että (---) tunnustavat, että täysipainoinen ja tehokas neuvonpito ja yhteistyö voi edellyttää EU:n ja Naton turvaluokiteltujen tietojen ja aineiston saamista käyttöön sekä turvaluokiteltujen tietojen ja niihin liittyvän aineiston vaihtoa EU:n ja Naton kesken,

6 artikla
Kukin tämän sopimuksen 3 artiklassa mainittu osapuolten taho perustaa turvaorganisaation ja laati turvaohjelmia, jotka perustuvat sellaisiin perusperiaatteisiin ja turvallisuutta koskeviin vähimmäisvaatimuksiin, joita noudatetaan 11 ja 12 artiklan mukaisesti luotavissa osapuolten turvallisuusjärjestelyissä, jotta varmistetaan, että tämän sopimuksen soveltamisalaan kuuluviin turvaluokiteltuihin tietoihin tai aineistoon sovelletaan samantasoista suojaa.

12 artikla
Turvallisuusjärjestelyjensä laatimista varten neuvoston pääsihteeristön turvallisuus- yksikkö, Euroopan komission turvallisuusyksikkö ja Naton turvallisuusyksikkö sopivat tämän sopimuksen soveltamisalaan kuuluvien turvaluokiteltujen tietojen ja aineiston vastavuoroista suojelua koskevista normeista. Naton osalta nämä normit hyväksyy Naton turvallisuuskomitea. EU:n osalta ne hyväksyy neuvoston turvallisuuskomitea

II Ja sitten se toinen direktiivi joka on voimassa 15.05.2007 alkaen ja joka jäsenmaiden on saatettava voimaan viimeistään 15.05.2009, eli INSPIRE (alleviivaukset ja kommentit suluissa omiani):

Euroopan parlamentti ja Euroopan unionin neuvosto, jotka (---) katsovat seuraavaa:
(3) Paikkatietojen saatavuuteen, Iaatuun, rakenteeseen, saavutettavuuteen ja yhteiskäyttöön Iiittyvät ongelmat ovat samoja useilla en politiikan ja tiedon aloilla, ja niitä esiintyy useilla viranomaisten tasoilla. Ongelmien ratkaiseminen edellyttää toimenpiteitä, jotka tukevat yhteen toimivien paikkatietojen ja paikkatietopalveluiden vaihtoa, yhteiskäyttöä, saatavuutta ja käyttöä en hallinnon tasoilla ja en aloilla. Näin ollen olisi perustettava erityinen yhteisön paikkatietoinfrastruktuuri.
(5) INSPIREn olisi perustuttava jäsenvaltioiden perustamiin paikkatietoinfra- struktuureihin, jotka ovat yhteisten täytäntöönpanosääntöjen mukaisia ja joita täydennetään yhteisön toimilla. NäiIIä toimilla olisi varmistettava, että jäsenvaltioiden perustamat paikkatietoinfrastruktuurit ovat yhteensopivia ja käytettävissä yhteisön sisällä ja yli valtioiden rajojen.

(6) Jäsenvaltioiden paikkatietoinfrastruktuurit olisi suunniteltava niin, että voidaan varmistaa paikkatietojen säilyttäminen, saatavuus ja ylläpito asianmukaisimmalla tasolla. Yhteisön alueelta eri Iähteistä peräisin olevia paikkatietoja olisi voitava yhdistellä johdonmukaisesti ja niiden yhteiskäytön olisi oltava mahdollista useiden käyttäjien ja sovellusten kesken. Yhdellä viranomaistasolla kerättyjen paikkatietojen käytön olisi oltava mahdollista muilla viranomaistasoilla. Paikkatietojen olisi oltava saatavissa ehdoin, jotka eivät aiheettomasti rajoita tietojen Iaajaa käyttöä. Saatavissa olevien paikkatietojen olisi Iöydyttävä helposti, niiden soveltuvuus olisi voitava arvioida helposti ja niiden käyttöehdot olisi saatava helposti selville.

(16) (---) Nämä toimenpiteet olisi suunniteltava niin, että paikkatietoaineistot olisivat yhteen toimivia, ja jäsenvaItioiden olisi varmistettava, että yhteen toimivuuden saavuttamiseen tarvittavat tiedot ovat saatavissa ehdoilla, jotka eivät rajoita (!!!) niiden käyttöä kyseiseen tarkoitukseen. Täytäntöönpanosääntöjen olisi mahdollisuuksien mukaan perustuttava kansainvälisiin standardeihin eikä niistä saisi aiheutua jäsenvaltioille liiallisia kustannuksia.

(26) Sekä viranomaisia että kansalaisia hyödyttävien kolmansien osapuolten tuottamien Iisäarvopalvelujen kehittämisen edistämiseksi on tarpeen helpottaa paikkatietojen saatavuudella hallinnollisista ja kansallisista rajoista riippumatta.

Mitä tämä kaikki sitten konkreettisesti tarkoittaa selviää kun lukee liitteitä. Liitteessä yksi kerrotaan että direktiivi koskee muun muassa seuraavia:

4. Hallinnolliset yksiköt Hallinnolliset yksiköt, jotka jakavat alueen, jolla jäsenvaltioilla on tai jolla ne käyttävät Iainkäyttöoikeuksia, paikalliseen, alueelliseen ja valtakunnalliseen hallintoon ja jotka erotetaan toisistaan hallinnollisin rajoin.

5. Osoitteet Kiinteistöjen sijainti, joka perustuu osoitetietoon, jossa tavallisesti kadunnimi, talon numero ja postinumero.

6. Kiinteistöt Alueet, jotka on määritelty kiinteistörekisterissä tai vastaavassa.

7. Liikenneverkot Tie-, raide-, juna- ja vesiliikenneverkot ja niihin Iiittyvä infrastruktuuri. Sisältää en verkkojen väliset yhteydet. Sisältää myös Euroopan laajuisen Iiikenneverkon sellaisena kuin se on määritelty yhteisön suuntaviivoista Euroopan laajuisen Iiikenneverkon kehittämiseksi 23 päivänä heinäkuuta 1996 tehdyssä Euroopan parlamentin ja neuvoston päätöksessä N:o 1692/96/EY [1] ja tämän päätöksen tulevissa tarkistuksissa.

8. Hydrografia Hydrografiset elementit, mukaan luettuina merialueet ja kaikki muut vesimuodostumat ja niihin Iiittyvät kohteet, mukaan lukien vesistöalueet ja vesistöalueen osat. Tarvittaessa yhteisön vesipolitiikan puitteista 23 päivänä Iokakuuta 2000 annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2000/60/EY [2] olevien määritelmien mukaan ja verkostomuodossa.

Liitteessä kaksi kerrotaan lisää:

2. Maanpeite Maapallon pinnan fysikaalinen ja biologinen peite, mukaan luettuina keinotekoiset peitteet, rnaatalousalueet, metsät, (osaksi) Iuonnontilassa olevat alueet, kosteikot ja vesistöt.

3. Ortokulmakuvat Joko satelliittien tai Ientokäyttöisten sensorien toimittamia maantieteelliseen koordinaatistoon sidottuja kuvatietoja maapallon pinnasta.

4. Geologia Geologia kuvattuna koostumuksen ja rakenteen mukaan. Sisältää kallioperän, akviferit ja pinnanmuodot.

Liitteessä kolme, eniten polemiikkia aiheuttanut, annetaan mm. tällaisia:

2. Rakennukset Rakennusten maantieteellinen sijainti.
3. Maaperä Maannoksen ja muuttumattoman pohjamaalajin kuvaaminen syvyyden, raekoostumuksen, rakenteen sekä hiukkasten ja orgaanisen aineksen sisällön, kivisyyden, eroosion ja tarvittaessa keskimääräisen kaltevuuden ja arvioidun veden varastointikapasiteetin mukaan.
4. Maankäyttö Alueen kuvaaminen sen nykyisen ja tulevan suunnitellun käyttötarkoituksen tai sosioekonomisen tarkoituksen (esimerkiksi asuin- tai teollisuusalue, Iiikekeskus, maa- tai metsätalousalue tai virkistysalue) mukaan.

6. Yleishyödylliset ja muut julkiset palvelut Tämä käsittää yleishyödyllisten palvelujen laitokset, kuten viemäröinnin, jätehuollon, energiahuollon ja vesihuollon, sekä hallinnolliset ja sosiaaliset julkiset palvelut, kuten viranomaiset, väestönsuojat, koulut ja sairaalat.

8. Tuotanto- ja teollisuuslaitokset Teollisuusalueet, mukaan luettuina ympäristön pilaantumisen ehkäisemisen ja vähentämisen yhtenäistämiseksi 24 päivänä syyskuuta 1996 annetun neuvoston direktiivin 96/61/EY [1] soveltamisaIaan kuuluvat laitokset sekä vedenottamot, kaivokset ja varastoalueet.

9. Maatalous- ja vesiviljelylaitokset Maatalouden tuotantolaitteet ja -laitteistot (mukaan luettuina kastelujärjestelmät, kasvihuoneet ja eläinsuojat).

15. Merentutkirnuksen maantieteelliset orninaispiirteet Merialueitten fysikaaliset olosuhteet (esimerkiksi virtaukset, suolapitoisuus ja aaltojen korkeus).

16. Merialueet Yhteisten ominaispiirteitten mukaisesti alueisiin ja osa-alueisiin jaoteltujen merien ja suolaisten vesistöjen fyysiset olosuhteet.

18. Elinympäristöt ja biotoopit Maantieteelliset alueet, joille ovat ominaisia erityiset ekologiset olosuhteet, prosessit, rakenne ja (elämää ylläpitävät) toiminnot, jotka tukevat fysikaalisesti alueella eläviä organismeja.
Sisältää maa- ja vesialueet, joilla on omat maantieteelliset, abioottiset ja bioottiset
ominaisuutensa ja jotka ovat joko Iuonnontilassa tai osittain Iuonnontilassa.

20. Energiavarat Energiavarat, mukaan lukien hiilivedyt, vesivoima, bioenergia, aurinko, tuuli jne., mukaan luettuina tarvittaessa syvyys-/korkeustiedot kyseisen Iuonnonvaran Iaajuudesta.

21. Mineraalivarat Mineraalivarat, mukaan lukien metallimalmit, teollisuusmineraalit jne., mukaan luettuina tarvittaessa syvyys-/korkeustiedot kyseisen Iuonnonvaran Iaajuudesta.