Hei,

Jos luit kirjeeni numero 3 koskien kahta direktiiviä, niin ymmärrät miksi tämä alla oleva artikla 50 Lissabon-sopimuksessa on äärimmäisen tärkeä tuoda esiin. Ei pidä luulla että Suomi ja sen tulevat europarlamentaarikot jotenkin voisivat neuvotella meidät niistä ulos. Lissabon-sopimuksen artiklat on nyt luotu niin, ettei siihen anneta mahdollisuutta europarlamentaarista tietä.

Ainoa tie on ensinnäkin tukea sekä tulevissa eurovaaleissa että muutoin kunnolla tietoon perustuvaa EU-kriittisyyttä, vaatia kansanäänestystä ja lopulta irrottautumista

EU:sta. Viimeksi mainittuun taas voidaan hakea erilaisia ylimenovaiheita ja ratkaisumalleja.

Lisää Lissabon-analyysiä löytyy sivulta www.selko-lissabon.vuodatus.net.

Artikla 50 löytyy tämän otsakkeen alta :

EUROOPAN UNIONIN TOIMINNASTA TEHTY SOPIMUS 47 KOLMAS OSA: UNIONIN SISÄISET POLITIIKAT JA TOIMET 1 OSASTO: SISÄMARKKINAT

Ja tällainen on sen sisältö: 50 artikla (aiempi EY-sopimuksen 44 artikla)

1. Euroopan parlamentti ja neuvosto antavat tavallista lainsäätämisjärjestystä noudattaen ja talous- ja sosiaalikomiteaa kuultuaan direktiivein säännöksiä sijoittautumisvapauden toteuttamiseksi tietyllä toimialalla.

2. Euroopan parlamentti, neuvosto ja komissio suorittavat niille edellä määrätyt tehtävät erityisesti:
a) suomalla yleensä etusijan niille toimialoille, joilla sijoittautumisvapaus vaikuttaa hyvin suotuisasti tuotantoon ja kauppaan;

b) varmistamalla jäsenvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten välisen kiinteän yhteistoiminnan saadakseen tietoa niiden en toimialojen erityisoloista unionissa, joita asia koskee;

c) poistamalla kansallisesta lainsäädännöstä ja jäsenvaltioiden välisistä aikaisemmista sopimuksista johtuvat sellaiset hallinnolliset menettelyt ja käytännöt, joiden voimassa pitäminen olisi sijoittautumisvapauden esteenä;

d) huolehtimalla jäsenvaltion alueella työtä tekevien, toisesta jäsenvaltiosta olevien työntekijöiden mahdollisuudesta jäädä tämän valtion alueelle harjoittamaan itsenäistä ammattia, jos he täyttävät ne edellytykset, jotka heidän olisi täytettävä, jos he tulisivat tähän jäsenvaltioon silloin, kun he aikovat ryhtyä harjoittamaan tätä ammattia;

e) tekemällä jäsenvaltion kansalaisille mahdolliseksi hankkia ja käyttää toisen jäsenvaltion alueella olevaa kiinteää omaisuutta, sikäli kuin se ei ole ristiriidassa 39 artiklan 2 kohdassa määrättyjen periaatteiden kanssa;

Ja 39/2 näyttää tältä:

2. Yhteistä maatalouspolitiikkaa ja sen mahdollisia erityismenetelmiä suunniteltaessa otetaan huomioon:
a) maatalouselinkeinon erityisluonne, joka johtuu maatalouden yhteiskunnallisesta rakenteesta sekä en maatalousalueiden välisistä rakenteellisista eroista ja luonnonolojen eroista;
b) tarve toteuttaa aiheelliset mukautukset asteittain;
c) se, että maatalous on jäsenvaltioissa tuotannonala, joka liittyy läheisesti talouteen kokonaisuudessaan.

KUTSUN TÄLLAISIA HÄMÄYSVIITTEIKSI, kun ne vain vahvistavat artiklaa, eivätkä takaa kansalaiselle omassa maassaan yhtään mitään!

f) poistamalla jokaisella kyseeseen tulevalla toimialalla sijoittautumisvapauden rajoitukset asteittain niin edellytyksistä, jotka koskevat kauppaedustajan liikkeiden, sivuliikkeiden ja tytäryhtiöiden perustamista jäsenvaltion alueelle, kuin edellytyksistä, jotka koskevat päätoimipaikan henkilöstön pääsyä näiden johto- ja valvontatehtäviin;

g) sovittamalla tarpeen mukaan yhteen ja pyrkimällä tekemään samanvertaisiksi ne takeet, joita jäsenvaltioissa edellytetään 54 artiklan toisessa kohdassa tarkoitetuilta yhtiöiltä niin yhtiön jäsenten kuin ulkopuolisten etujen turvaamiseksi;

h) huolehtimalla siitä, että jäsenvaltioiden myöntämä tuki ei vääristä sijoittautumisen edellytyksiä.